CITAT (Gunilla T @ 23-04-2011, 18:05)

Fast...detdär är inte sant. Skulle jag se petunior, penséer och löjtnantshjärtan hos mina små samlarplantskolor, då vet jag att det är ajöss med det unika. Likaså om det dyker upp tingeltangel till trädgården.
Det finns faktiskt entusiaster som kanske inte helt kan leva på sina små plantskolor men som värnar om samlarväxter..det är mer en idé än big business.
...och jag har blivit en samlare...så kan det gå...
Trädgårdslivet är så ofantligt stort och det finns såå många områden att engagera sig i...jag har aldrig sett en häxkvast t.ex. hos de stora kedjorna. Saxifragor t.ex. som är en väldigt intressant växtgrupp, jag har en bok som beskriver 2.000 av dem och det är inte alla. På de stora kedjorna hittar man två eller tre varianter, oftast mossaxifragor men alltid de samma år ut och år in. Hur kul är det om man samlar på saxifragor?
plantagen inriktar sig inte på samlare, som bara nöjer sig med dom ovanligaste alpinväxterna.
dessa små plantskolor hemma på gården, som bara inriktar sig på få växtgrupper eller ovanliga perenner är det nog ingen större fara med. varför skulle plantagen ha intresse av att etablera sig där ?
och dessa små plantskolor har sitt kundunderlag, dom som bara vill ha sommarblommor eller det vanligast hade ju inte åkt dit där heller. dessa plantskolor har kunder som är samlare och vet vad dom vill ha.
det jag menar med en bra plantskola är en fristående som har alla tillbehör plus standardsortiment plus lite mer annorlunda men som också har snitt, krukväxter. här har vi både bra och dåliga plantskolor, samma som med kedjorna.
plantagen jag handlar hos, har ett ganska bra sortiment när det gäller perenner och träd och buskar. lika mycket som en bra plantskola plus även lite ovanligt har dom. lovar dig dom har fler än 3 saxifraga

. blomsterlandet har samma grossister som andra ''vanliga'' plantskolor tar hem perenner/träd/buskar ifrån. i bogrönt kedjan har vi många mycket bra plantskolor.
en trädgårdsmarknad med enbart special plantskolor inriktat på ovanligheter hade inte varit kul. dom som vill ha några simpla pelargoner ? eller en tujahäck ? eller någon vanlig perenn vart ska dom ta vägen ? ska dom gå till en liten plantskola där dom har 150 saxifraga och 20 olika trillium och 250 olika hostor ?.
en sådan plantskola håller ju inte sig längre eller får mer vinst om plantagen försvann (alla kedjor försvann), skulle plantagen försvinna så får ju dessa då också ta hem massor av vanliga sommarblommor och annat sånt som är tråkigt för ''oss samlare'' så att de kan möta efterfrågan även från dom som inte är samlare.
likadant när någon nämnde en vanlig matbutik som tar hem sommarblommar,perenner, dessa är inget hot mot special plantskolor eller andra bra plantskolor. det finns många som bara vill ha en enkel pelargon att sätta som prydnad som vill ha det enkelt och som inte förövrigt är så intresserad av växter/trädgård.
en blandad marknad är bäst där inget har övertag. och jag kommer fortsätta att handla växter på kedjorna, matbutikerna, special plantskolor, vanliga plantskolor, postorder där jag känner att jag får nåt utav det.