som jag tidigare skrivit o som också visar sig i inläggen så är bredden stor bland trädgårdsfolk.en del nöjer sig med ett bassortiment i trädgården o följaktligen hittar vad de behöver på kedjorna o mindre välsorterade handelsträdgårdar.jag brukar gradera folk i en skala ljumt trädgårdsintresse till nörd .nörden hittar du sällan på stora kedjan,där finns inget för honom/henne.nörden hittar sina grejor på specialplantskolor,hos andra nördar,plantmarknader arrangerade av nördföreningar,frökataloger företrädesvis utländska m.m. kan man tjäna pengar på nörden?Nej,de är alltför få.endast i storstaden kan man ha ett sortiment som tillfredställer alla.jag själv? jo jag får väl räknas som nörd.finns en plantagen o blomsterlandet i staden 3 mil från mig o jag brukar kolla vad de får in på vårkanten,men jag brukar också gå tomhänt ut. men något som inte framgått på tråden är ägarförhållandet inom de olika kedjorna,plantagen o blomsterlandet har en ägare (vardera) o styrs centralt med sortiment o kampanjer,prissättning m.m. andra kedjor typ bo grönt,växtmästaren m.fl. är sammanslutningar med enskild ägare till varje gardencenter/plantskola. såklart att kvaliten på personal/skötsel o i viss mån sortiment skiftar mellan dem,där är det ju ägaren som avgör. Ulf
|