CITAT (malarmaster @ 24-04-2011, 09:19)

som jag tidigare skrivit o som också visar sig i inläggen så är bredden stor bland trädgårdsfolk.en del nöjer sig med ett bassortiment i trädgården o följaktligen hittar vad de behöver på kedjorna o mindre välsorterade handelsträdgårdar.jag brukar gradera folk i en skala ljumt trädgårdsintresse till nörd .nörden hittar du sällan på stora kedjan,där finns inget för honom/henne.nörden hittar sina grejor på specialplantskolor,hos andra nördar,plantmarknader arrangerade av nördföreningar,frökataloger företrädesvis utländska m.m. kan man tjäna pengar på nörden?Nej,de är alltför få.endast i storstaden kan man ha ett sortiment som tillfredställer alla.jag själv? jo jag får väl räknas som nörd.finns en plantagen o blomsterlandet i staden 3 mil från mig o jag brukar kolla vad de får in på vårkanten,men jag brukar också gå tomhänt ut.
men något som inte framgått på tråden är ägarförhållandet inom de olika kedjorna,plantagen o blomsterlandet har en ägare (vardera) o styrs centralt med sortiment o kampanjer,prissättning m.m.
andra kedjor typ bo grönt,växtmästaren m.fl. är sammanslutningar med enskild ägare till varje gardencenter/plantskola. såklart att kvaliten på personal/skötsel o i viss mån sortiment skiftar mellan dem,där är det ju ägaren som avgör. Ulf
din gardering av folk tycker jag är lite konstigt, hur kan du veta av alla dom som handlar i kedjorna hur mycket intresserade dom är ?
jag ser det som en förolämpning, att man blir graderad utefter vart man handlar. man åker ju inte till en special plantskola för att handla simpla saker exempel grönsaksplantor, sommarblommor, krukor, näring m.m., eller får inte såkallade nördar ha peenser eller pelargoner ?
''äsch bara för man handlar på plantagen är man inte tillräckligt intresserad eller kunnig'', går du runt och tänker så om alla?
vad skulle du gardera mig efter ? en som handlar på plantagen men även går på special plantskolor och marknader.
och varför ska vi räkna dig som ''trädgårdsnörd'', ja det är ju ditt eget sätt att se det på. jag delar inte in folk i olika graderingar. jag tar emot den som precis börjat intressera sig som att snacka med en som hållit på med det länge. och inte skulle jag bry mig om någon samlare handlade på plantagen eller om en ''ljummet intresserad'' handlade i en butik där dom bara har alpinväxter.
det finns plantagen butiker som tar in mer roligt och har bättre personal, bland annat den i tagne som har tillfälligt mycket ovanligt utöver standarsortimentet, men det kanske är den ändå plantagen butik i hela sverige som har det. blomsterlandet tar hem efter beställning från bland annat splendor plant. bogrönt (växtmästaren kedjan är numera där) deras motto är väl nåt likande ''alla är vi lika olika'' eller nåt sånt. jag tog upp mer om bogrönt imed det som Gunilla skrev, som sagt i bogrönt har vi många av våra bästa plantskolor. men även dessa har gemensamma kampanjer. och tar hem från samma grossister även om dom också har frihet mer.
Redigerat av flaxss: 24-04-2011, 11:17