Håller på att skapa en trädgård i vårt mest fördelaktiga hörn i trädgården, och vill gärna ha tips på lite ovanligare/kontinentala/udda buskar och växter.
Hörnet är just nu ombyggt på 3 sidor; i väster grannens garage, i norr ett 1.8 m högt och tätt lärkplank och i öster vårt hus m tegelfasad. I nö hörnet sitter vår l/l pump m konstant utblås.
I söder finns ingenting just nu, men vi ska sätta en tät häck; tuja, måbär el vintergrön liguster. Marken är belagd m marktegel el betongplattor på ungefär halva ytan. Eftersom hörnan vetter mot söder är där sol mer eller mindre hela dagen, sommar som vinter.
Just nu har jag bara en upphöjd rabatt längs planket där det för tillfället står ett Morus alba (litet, fröplanta från i fjol) och några jordgubbar

. Skulle vilja ha tips på vad som mer kan passa in i en medelhavsinspirerad hörna, dock inte bara citrus och oliv (som jag fö har och som kommer stå i kruka där). Gärna något som klarar att stå på friland (jag täcker det gärna på vintern om det behövs). Det blir ganska varmt på sommaren och därmed torrt, så växterna måste klara detta utan att jag måste vattna flera gånger per dag....,