Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Träd/busktips till omgärdad hörna i söderläge?
          KRT
          Inlägg 25-04-2011, 08:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Håller på att skapa en trädgård i vårt mest fördelaktiga hörn i trädgården, och vill gärna ha tips på lite ovanligare/kontinentala/udda buskar och växter.

Hörnet är just nu ombyggt på 3 sidor; i väster grannens garage, i norr ett 1.8 m högt och tätt lärkplank och i öster vårt hus m tegelfasad. I nö hörnet sitter vår l/l pump m konstant utblås.
          I söder finns ingenting just nu, men vi ska sätta en tät häck; tuja, måbär el vintergrön liguster. Marken är belagd m marktegel el betongplattor på ungefär halva ytan. Eftersom hörnan vetter mot söder är där sol mer eller mindre hela dagen, sommar som vinter.

Just nu har jag bara en upphöjd rabatt längs planket där det för tillfället står ett Morus alba (litet, fröplanta från i fjol) och några jordgubbar smile.gif. Skulle vilja ha tips på vad som mer kan passa in i en medelhavsinspirerad hörna, dock inte bara citrus och oliv (som jag fö har och som kommer stå i kruka där). Gärna något som klarar att stå på friland (jag täcker det gärna på vintern om det behövs). Det blir ganska varmt på sommaren och därmed torrt, så växterna måste klara detta utan att jag måste vattna flera gånger per dag....,

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          KRT
          Inlägg 25-04-2011, 13:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Men Flaxss - SÅ många förslag får du inte komma med, hur ska jag kunna välja smile.gif. Har iofs en liten, stickling fr i fjol, av blå frilandshibiskus - den hade nog kunnat trivad där så småningom. Den måste bara växa till sig lite först. Fikon VILL jag ha, om jag hittar en härdigare sort än Bornholm.

Orkidéetjuven - det är en "hemlig" dröm, att ha en väderkvarnspalm; MEN eftet de senaste två årens vintrar vet jag inte om jag vågar... Jisses vad häftigt det hade varit m en palm i trädgården! Vad grannarna hade glott smile.gif

Vill helst ha växter som klarar sig på friland OM man täcker dem, inte bara allt i krukor som ska ut och in. Några krukor är iofs ingen fara, men jag har redan citron, oliv, rosmarin, kottepalm och gingko i kruka... Jag vehöver något som kan vara en "stomme" att bygga upp m krukorna runt.

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 12:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon