Det är inte grenarna som börjar fläka; de verkar fortfarande starka och fina. Men själva huvudstammen börjar murkna inifrån, sakta men säkert. Dessutom var den gamla beskärningen inte bara hårdhänt utan också oskicklig: grenar skaver och har någonstans vuxit ihop, och i toppen, där man väl har hyvlat vattenskott, har det vuxit till enorma knölar. Det här börjar bli lite OT men jag har samlat några bilder här:
http://tulipanaros.wordpress.com/2011/04/27/appeltankar/ Däremot inser jag av bilder som dessa vilken enorm läkkraft trädet i sig verkar ha. De flesta konstiga formationer är så vitt jag förstår konsekvensen av att trädet har försökt läka de skador man har åsamkat det -- och då kan man tänka på hur mycket värre det hade varit med ett mindre självläkande träd. (Jag har ingen aning om vilken sort det är; eftersom trädgården är ny har jag inte sett någon mogen frukt .)
Men din trädvårdsskola är som sagt fantastisk. Och fantastiskt generös! En stor hjälp för oss som står inför utmaningar som denna.
Redigerat av Tulipanaros: 22-07-2011, 20:58