CITAT (Huggorm @ 27-04-2011, 23:49)

Vi pratar om ett område stort som halva landet, där några tusen renägare får härja som de vill med sina djur. Personligen tycker jag renägarna skall återgå till traditionell rennäring om de skall ha alla sina förmåner. Och dit hör inte flyttning av renar med lastbil, snöskotrar, helikoptrar. Om jag inte minns fel finns det mer ren i Sverige nu än någonsin tidigare.
För varje krona som rennäringen renderar... får de sex kronor i bidrag!
Antalet renskötande samer är ca tvåtusen. Ska de då ha beslutande /äganderätt över största delen av Sveriges yta!? De ska ha jakt och fiskerätt överallt ... nätfiske utan kontroll och älgjakt oavsett vad myndigheterna säger.
Därtill kan man tillägga att de flesta samerna bor i Stockholmsområdet = är inte renskötare!
Diskriminering ... Av VEM?
CITAT (Motti @ 27-04-2011, 23:53)

Du får ursäkta Netha men jag tycker inte som dig ! Samerna var där upp i norr långt innan Skogspatronerna de har ägt de markerna sen urminnestider precis som Indianerna som blev bestulna på hela Amerika som var deras från begynelsen blev Samerna bestulna på sina marker.Personligen tycker jag det är och vårt kulturarv liksom Indianerna Eskimåerna Inuiterna mm.
Då får du allt läsa på litegrann.