CITAT (RibesRubusVitis @ 28-04-2011, 00:40)

Kan vi enas om att skåningarna var här först? Resten av Skandinavien var liksom istäckt...
Nej, det kan vi ju inte för så vitt jag vet anses det bevisat att samerna "övervintrade" istiden vid den isfria kusten i norra Norge medan resten av Skandinavien var istäckt. Alltså var samerna här först.
Jag tycker det är jättebra att samerna fått rätt till sina betesmarker. Det innebär ju inte på något sätt att andra inte får bo där. Skogsbruk, vattenkraft och planerad vindkraftindustri i fjällen gör ojämförligt större skada på naturen och människors livkvalité än några renhjordar. Och nej, jag är inte same bara för att jag unnar renskötarna att kunna leva sitt liv på sitt sätt. Men jag har läst på Samernas folkhögskola och varit med i renskötsel.
Sen är jag lite kluven. Självklart unnar jag renskötande samer sjukvård, bil, internet och tv osv. Men när helikoptrar och fyrhjulingar används för att driva ihop hjordarna och lastbil för att transportera dem så känns det lite fel. Det finns ju fortfarande de som flyttar till fots eller som använder islandshästar istället för fyhjulingar, så det
är möjligt. Det känns inte riktigt som urminneshävd när helikopter används. Man kanske kunde ha vissa krav? När renarna sköts som förr är det urminneshävd, med lastbilar och helikopter är det en industri som alla andra. Inte så genomtänkt, bara en idé.
Ett annat problem är jakten i fjällen. De som alltid har skjutit ripor ska kunna fortsätta med det, de är inte så många så det hotar inte bestånden. Men nu för ett tag sen belöts det att vem som helst ska få jaga, och när utländska jägare kommer till svenska fjällen och skjuter ripor för skojs skull och sen slänger dem i soptunnan är det inte speciellt hållbart.

Jag hörde att vid omröstningen i riksdagen var det en som var på toa och en som råkade trycka på fel omröstningsknapp så jaktförespråkarna vann med typ en röst.