CITAT (Myosotis @ 30-04-2011, 12:11)

Ja tack, gärna för mig.
Jag har inte sagt att man ska förbjuda dem att använda helikopter, bara att det inte känns helt logiskt att å ena sidan hävda urminnesrätt och å andra sidan bedriva en renindustri som snart inte skiljer sig från koindustrin. Då kan man göra som i finland, hålla renar i hägn och låta även icke-samer ha renar. Som sagt, jag har varit med och jag förstår den enskilde renägaren som hellre använder lastbil än åker skidor. Jag har ingen lösning, bara funderingar.
Ickesamer får ju äga renar även i Sverige, renmärken säljs till högstbjudande- min granne och andra bekanta äger renmärken och sen anställer dom en same som ska sköta om deras renar. Det innebär för oss här nere vid kusten att renar betar i våra trädgårdar, skiter på våra broar och springer lösa på vägarna.
Om jag kör på en ren så blir jag skadeståndsskyldig och får betala renen åt ägaren även om den rusar ut framför bilen. Tänk om kobönderna skulle ha det på samma sätt, att låta korna springa fritt. Då skulle det nog bli annat ljud i skällan, åtminstone i södra landsdelarna om trädgårdar och vägar invaderas av lösspringande kossor.
Jag är själv av samesläkt någon generation tillbaks och tycker att renskötande samer skall få ha sina renar men att dom skall hålla sina djur unadan bebyggda trakter, det finns gott om bete utan att dom behöver vistas i tätbebyggt område
Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6