Tack för dina rader Amaira. Jag håller med om att Erikstorp är en höjdare. En annan skönhet i närheten är den vid Henå. Den gillar jag speciellt för att man kan gå in under valvet och studera den underifrån.
Tråkigt att du inte har några stenbroar i närheten. Det har säkert funnits men ofta har dom blivit utrivna när "utvecklingen" marscherar på. När Göteborg anlades fanns det kanaler kors och tvärs i stan, som korsades av en mängd träbroar. Även kajerna var av trä.
Detta var inte så lämpligt upptäckte man när stora bränder härjade och som spred sig via broarna. Så på 1750-talet började man bygga stenbroar och byta ut kajskoningen till sten. Jag vet inte hur många broar som byggdes men det var många. Men från mitten av 1800-talet började man byta ut stenbroarna mot järnbroar istället.
Sen fylldes många kanaler igen när biltrafiken växte så nu finns det bara kvar ett par järnbroar. Inga av dom gamla stenbroarna i centrum har överlevt. Det finns en stenbro där nu och det är Kungsportsbron, ett skrytbygge från 1901. Men det är lite fusk där, det finns en hel del betong bakom stenen, en sk samverkansbro. Kämpebron är en stenklädd betongbro.
Avslutar med en urtjusig bro jag fotograferade norr Falköping. Troligen byggd en bit in på 1900-talet, när stenbrobyggandet var på topp. Notera att stengardisterna som håller upp räckena är original. Sånt är sällsynt nu för tiden.