Jag är same, endast samiskt blod pulserar i mina ådror och min släkt går att spåra tillbaka till ungefär 1750 via kyrkböcker och andra dokument. Innan dess var vi antagligen s.k. hedningar (ett väldigt nedsättande ord). De renar som fanns i släkten sålde man bort eftersom (mellan 1930-1950). Den äldre generationen orkade väl inte med längre och den yngre hade ingen möjlighet att ta över, det var och är troligen lönsammare att skaffa ett jobb i Stockholm.
En del av er försöker få det att framstå som att renskötsel är något av det lönsammaste man kan hålla på med. Jag känner inte till en enda same som äger en helikopter, möjligen kan någon hyras in vid behov om det är en större renhjord som skall drivas, en sameby har gått samman alltså, inte en enstaka renägare och man hyr en helikopter ett par timmar. Jag tycker inte om att man stressar djur så jag är helt emot detta förfaringssätt. Terrängfordon är egentligen av ondo och sliter onödigt på naturen, men säg det i första hand till alla norrmän som kommer till svenska fjällen med sina nya, snabba skotrar med högkamsmattor och okynneskör. Ovan odlingsgränsen tar det extra lång tid för naturen att återhämta sig, om den ens gör det. Samernas terrängfordon är å andra sidan arbetsredskap, inte dyra, färgglada leksaker.
Vad gäller betesmarker så flyttades renar från fjäll till kust beroende på årstid. Idag har vi städer längs hela norrlandskusten och där har ett stort område naturlig betesmark försvunnit. Vägar och järnvägar har byggts och byggs fortfarande ut och ytterligare betesmark har i och med detta gått förlorad. Tiderna förändras och ska så göra men vi måste väl ändå kunna bevara denna unika kultur på något sätt? Det är här jag tror att ”bidragsdelen” kommer in. En ren vill främst ha renlav och har utmärkta klövar för att komma åt denna lav och det har vi massor av här vid kusten. Problemet är bara att detta ju numer är en stad/flera städer och inget renbetesland. Klimatet har också förändrats en del de senaste årtiondena, om det då beror på miljöförstöringar vet jag inte, men fryser det på ordentligt och det bildas en hård skorpa på snön så blir det genast svårare att komma åt laven och renen dör utan stödutfodring.
Detta är en sorglig tråd full av okunskap och fördomar, inte bara mot samer utan mot hela norra Sverige som än idag 2011 av vissa anses vara en ”tärande” del med en bidragstagande befolkning. Vi skövlar denna del av landet, våldför oss på naturen, allt i jakten på malm, koppar, zink, guld, bly etc allt som kan omvandlas till pengar. Flera älvsystem är förstörda för all framtid och stora vattenmagasin skapade för vattenkraftens skull. Bara för att ta några exempel. Detta är ju också sådant som krymper renbetet för er som tror att hela Norrland norr om Gävle är en enda skog.
Till er som önskar veta mer om just samer kan jag tipsa om följande sida;
http://www.samer.se/Det finns även bra material i bokform på biblioteket. Netha har rätt angående att samerna har behandlats illa, mycket illa genom tidens gång. Bilder på mätning av skallar finns i vissa böcker jag läst (tror det var en avhandling av någon vid Umeå universitet som skrivit den), man brände samernas trolltrummor och förbjöd de magiska platser där man hyllade sina avlidna (det fanns ju inga kyrkogårdar då så man skapade egna platser) och tvingade in alla samer i den kristna tron. Religionsfrihet fanns inte i Sverige då. Idag bygger vi moskéer i det här landet. I gruvan uppe i Nasafjäll (Arjeplogsfjällen) tvingade man samerna att frakta silver med renar och slädar. Ett för övrigt mycket tungt arbete för både samer och renar, jag kan terrängen väldigt väl. En same lär ha vägrat då han ville sköta sin renhjord istället. Då öppnade man två hål i isen med flera meters mellanrum och fäste gubben i en lina och drog honom under isen tills han kom på bättre tankar. Samerna skulle kuvas.
Som sagt, detta var bara en parentes och jag tänker inte fördjupa mig ytterligare i denna tråd, för mig är detta främst ett trädgårdsforum. Jag har inte heller tid till någon ytterligare fördjupning då jag förutom att påta i trädgården har ett arbete att sköta (ingen bidragstagare alltså, trots att jag är både same och norrlänning) så att jag kan vara med och betala skatt till den gemensamma kassan. Slutligen har jag en fråga till er som nu anser att renägande samer har mer rättigheter än övriga medborgare; exakt vilka rättigheter menar ni då? Tack för mig!