Svårt att sitta här i denna lugna vrå av världen och ha en bestämd ståndpunkt i en så komplicerad konflikt. Bortsett från en del invektiv har ryss_бори en del poänger i det han skrivit. Liksom en del andra.
Sen kan man ju ta sig en funderare på hur och när misstron mellan USA och den muslimska världen växte till. Jag har inte mycket på fötterna (och kan inte ange några källor!) men jag tycker mig minnas att när järnridån fallit i början på 90-talet och det inte längre var comme-il-faut för Hollywood att ha ryssar och andra östeuropeer som skurkar, så kom kom en räcka filmer och böcker där araberna var "bad guys". Förutom showbiz så hade ju USA en rejäl skara människor som försörjde sig på att hantera USA:s yttre fiender och det kan ju inte varit bra för dem att helt plötsligt vara utan såna. Bättre då att peka ut ett nytt hot.
Och så fanns en grogrund för att bygga på en ömsesidig misstänksamhet.
Jag kanske är överdrivet konspiratoriskt lagd? Men kombinationen av olika finansiella intressen och religioner har i alla tider varit katastrofal för gemene man - för att inte tala om kvinnor och barn.
Dessutom har jag en hemsnickrad teori om att USA utan yttre fiender skulle kollapsa under trycket av sina egna inre motsättningar.
--------------------
Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.
|