Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> MIn tur att drabbas!, sorgmyggor är väl mysiga.
          Tyr
          Inlägg 18-02-2003, 12:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 220
          Medlem nr: 514

Nu har sorgmyggorna slagit till även mot min fröodling! mad.gif

Jag upptäckte dom idag, 10 dagar efter sådd.
          det har ännu inte kommit upp några plantor, men det är väl bara en tidsfråga, och när dom väl gör det så blir det väl fest för larverna.

Jag hatar dessa små kräk och blev nästan knäckt när jag fick syn på dom.
          Jag har haft ett angrepp av såna en gång tidigare i min kaktuskruka hör och häpna, där blev dom dock inte särskilt långlivade när dom fick en torrperiod att bita i.

Värre är det ju då med frösådden. Hur ska jag göra?

Potatis i vattnet.
          Persilja på jorden
          Gula klisterlappar
          Nematoder
          Såpalösning
          Vattning med pyrethrin/pyrex
          Tändstickor i jorden
          Tobak/nikotin

Vilket är bäst där det ännu inte har börjat växa något?
          80% av krukorna är drabbade, dock inte i någon större omfattning.. ÄN.
          Dom bosatte sig nog igår läs:17/2
          Vill verkligen inte ge upp och slänga allt sad.gif

--------------------
          Zon II

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Tyr
          Inlägg 18-02-2003, 14:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 220
          Medlem nr: 514

Men det ökar väl också risken för mögel. Menar du att man inte ska släppa in luft förrens det börjat gro i krukorna?
          Jag har haft plastpåsar över krukorna med några få lufthål i och det var när jag tog bort dom idag som alla larver syntes, nu när dom stått utan plast har larverna krupit ner i jorden.

Jag offrade en av krukorna för att undersöka jorden och fann att den var fuktig till 3-4 cm ungefär
          längre ner var den bara varm och knappt fuktig alls. Så övervattning är jag tveksam till om det beror på. Jag brukar vara noga med sånt där. En tanke är att dom kan ha stått lite för varmt, runt 28 grader har jag uppmätt bredvid elementet där dom står men jorden har bara känts lagom varm och det ska ju stå varmt när det gror.
          Fröet som låg i var till min stora förvåning nästan tomt och hade inte en tillstymmelse till rotbildning.
          Vad det beror på vet jag inte, värsta tänkbara är ju att larverna kalasat på det eller att fröet inte hade grobarhet eller att det hade möglat/torkat ut.?? All denna omsorg om odlingarna och så får man bara skit tillbaka. sad.gif

--------------------
          Zon II

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 16:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon