Det verkar som om många, speciellt yngre, kvinnor har svårt att ta emot de där gesterna på ett bra sätt. Inte lätt för män för samtidigt finns det andra unga damer som
kräver det.
När jag tänker tillbaka har jag nog alltid uppskattat det med viss förvåning. Numera är jag van eftersom både min man och min chef tillhör sorten som nog aldrig kan gå före en kvinna genom en dörr. Jag ler och tackar.
Men, det är en balansgång. Det finns män som det inte verkar naturligt för och då blir man nästan misstänksam. Kan kännas alltifrån påträngande eller servilt. Folk som kastar sig fram för att öppna dörren åt en t.ex.
"Hjälp" med att skjuta in stolen brukar jag varken få vid middagsbordet hemma eller i lunchmatsalen på jobbet

. Lika bra det, det är bara vid mer formella middagar som jag skulle förvänta mig det. En hel del av de där sederna härstammar väl från när kvinnor hade långa kjolar att hålla reda på men det är ju ganska ovanligt.
Men inte borde man ta det som en förolämpning eller nedvärdering av ens person att bli "utsatt" för gentlemannaskap. Nicka kan man väl kosta på sig om man nu inte klarar av att le och säga tack?