Hej, Jag har läst runt här på ogräsavdelningen, men hittar inte svar på min fråga... Jag har kirskålspanik! Det väller in från alla håll, nedanför oss på en äng är det ett hav av kirskål, så även om vi skulle få bort allt mellan plantor, häckar och hallon står det miljontals åter alldeles utanför trädgården. Har därför resignerat och tänker mig utmattning på de ställen vi verkligen inte vill ha dessa odjur! Har hittat tips på myskmadra, rams mm som jag tänker plantera in i häcken. Jag har rams i en annan rabatt, och tycker mig se att kersen liksom håller undan runt ramsen.
Till frågan: på en långsida har vi en hallonhäck. Eftersom det är barjord runt plantorna väller det fram kers där, och hotar gräsmattan bredvid gör dom nu också. Vad tror ni om smultron här? De brukar ju revföröka sig och vara lite aggressiva? Om jag gräver ur så gott det går mellan hallonen, lägger på lite ny jord och planterat tätt med smultron runt hallonen, kan det funka? Orkar hallonen ge frukt om de får konkurrens? Tänkte att det kunde vara trevligt med en hallon/smultronplantering..
Jättetacksam för tips, om någon av er erfarna har det..!
|