Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> gammalt päronträd, ympa till nya kvistar??
          peter
          Inlägg 18-02-2003, 11:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 45
          Medlem nr: 441

hej som enda fruktträd på mitt torp har jag ett päronträd som inte bär någon frukt.
          Min lilla undran är om jag på detta gamla träd kan ympa fast grenar från andra päronträd eller kanske äppelträd. Detta eftersom jag har tillgång till att få grenar från bekantas fruktträd...
          men är det någon ide på ett gamalt träd?
          På sikt kommer dock också nya träd att planteras men jag var bara lite nyfiken på om det skulle gå att genomföra

--------------------
          peter på torpet kullen

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 18-02-2003, 15:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Även gamla fruktträd brukar ge frukt trots att det har varit sisådär med beskärningen. Beskärning stimulerar tillväxt inte fruktsättning. Ev. kan det vara så att jorden kan behöva luckras och förbättras ifall det är ett gammalt träd. Ta bort gräset under och blanda ner lite kompostjord + odla gärna gröngödslingsgrödor som ex. honungsfacelia under trädet. Är det så att trädet blommar på våren men inte sätter frukt kan det bero på att det i området saknas rätt päronsorter som kan pollinera trädet eller så är det ont om insekter i området. Nu vet inte jag exakt vart päronträdet odlas men är det på gränsen för vart päronträd är härdiga så kan det vara orsaken till varför trädet inte sätter frukt. +Träd som sitter soligt brukar producera bättre än fruktträd som sitter skuggigt.

Päronträd går att ympa precis som äppelträd, ympkvistarna bör dock skördas innan jul och sedan kylförvaras tills det är dags att ympa tidig vår. Ibland kan man lyckas med att ta ympkvistar samtidigt när man ympar men då bör man ympa tidigt innan saven stiger och då ympar man med läggymp eller skarvymp fast dessa ympsätt fungerar bäst om det är lite tunnare unga grenar man ska ympa på. På äldre träd brukar flikympning vara lättare, flikympning utförs då saven stiger, ympkvistarna bör då vara i djup vila, annars börjar de grönska innan de vuxit fast och då brukar de torka och trilla bort.

På päronträd ympar man päron ev. kan du lyckas ympa fast kvitten (Cydonia oblonga härdig zon 1-2) i trädet. Äpple, plommon, körsbär och liknande brukar inte fungera att ympa på päron.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-10-2025, 08:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon