CITAT (Myosotis @ 08-05-2011, 13:31)

Kom på en till! Riva ost! Jag HATAR att riva ost. Hela handen luktar ost i tre veckor efteråt känns det som, oavsett hur ofta man tvättar den. Och att riva choklad kan driva mig till vansinne när spånen blir elektriskt laddade och flyger upp och sätter sig i halva köket och händerna är alldeles chokladkladdiga.
Riva ost Myosotis - jag har en liten kvarn som man håller i handen och maler osten i, men jag har googlat och hittar tyvärr ingen bild av en sån, annars är det en idé om man inte vill krama osten. Tupperware har en ostkvarn, men dom är ju dyra. Dock finns det alltid sådana till salu på Tradera för en billigare peng. Vi är storätare av ost och på ett par veckor har jag lätt en stor samling "skalkar" som jag river i matberedaren och fryser in, men man skitar inte gärna ner matberedaren för att riva lite ost till ett par varma mackor eller så.
Kom just på att det finns ju också en "osthyvel" som inte skivar utan river. En variant om man bara ska riva lite.
Riva choklad är kladdigt, jag håller med. Jag brukar riva på en osthyvel. Det blir större flagor som inte blir så flygiga, men att man blir kladdig om händerna går nog inte att undvika.
Redigerat av Eva i Skåne: 08-05-2011, 13:34