Första trädgårdsåret: När vi köpte typ fyra säckar för hundra till rabatt. Vi hade grävt bort ett bestånd såpnejlikor, toppklockor och vad det nu var i en rabatt. Eftersom det var såpnejlikor vi hade att göra med beslutade vi oss för att forsla bort all befintlig jord. Och - håll i er - fyllde rabatten med "fyra säckar för hundra". Tala om pannkaka. Hade vi vetat bättre hade vi köpt kvalitetsjord (vi hade ingen kompost eller brunnen hästskit på den tiden), och jag tror inte ens att det hade blivit dyrare (billig jord - om man nu ens kan kalla det för jord - innehåller torv och luft).
Och så har vi sått för tätt i trädgårdslandet. Nu skärpte jag mig verkligen Ett litet frö med tio centimeters mellanrum om det stod på påsen, tror jag att det blev.
Försådder av perenner; där har jag, av någon anledning, lyckat begränsa mig rätt bra. Tror inte att jag slängt en enda perenn. Tomater har det dock blivit ett litet släng av. Ångesten kommer när jag ska så, tänk om de inte gror, tar några extra i fall i fall. Så hälften har väl hamnat i komposten. Men nu har jag svävat ut.
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|