Tack ska ni ha!!
Tyvärr så är det väl antagligen så att mina plantor har blivit angripna av flera sorters ohyra - samt att jag inte sett till att odlingsklimatet har varit optimalt. Det senare är lite svårt i en lägenhet, men något jag önskar att jag hade gjort mer regelbundet är att duscha plantorna - det hade kanske kunnat gjort det svårare för ohyran att få fäste. Lätt att vara efterklok ...
Har läst på lite nu efter era tips:
Trips: kan lämna efter sig svarta små prickar som är deras avföring; om tripsen sitter i tillväxtpunkten på plantan så kan de orsaka missbildningar på nya skott, och fläckarna som blir efter att de sugit växtsaft kan se korkaktiga ut. Ja, det stämmer väldigt väl tycker jag. Tyvärr. Jag har dock inte sett någon levande trips än.
Brännskador: Tror jag inte att det är för plantorna har inte stått i solen utan under lysrör, och jag har som sagt slarvat med att duscha plantorna.
De gröna blåsorna under bladen: Oj då - de har jag inte ens sett.

Jag har tidigare år råkat ut för ödem på basilika, men det var riktiga gropar i bladen. Bladen på paprika- och chiliplantorna ser gröna och friska ut ... ja, förutom där fläckar och håligheter finns då förstås. Plantorna är än så länge robusta i övrigt.
Växthusspinnkvalster: Ja, något slags kvalster ser det ut som på bild 3 baksida, men jag har haft för mig att spinnkvalsterna ska vara röda? Läste precis att de är röda i dess viloformsstadie men det står inte vilken färg de har annars? Är de vita vid andra stadier? Någon spinnvävnad har jag inte lagt märke till någonstans än dock. Sådana här "korkliknande" fläckar kan tydligen spinnkvalstret också ge upphov till - precis som tripsen. Men, den övriga skadebilden som ett blad som spinnkvalstret varit på uppvisar - jämnt vitstrimmig - det har jag inte sett här hos mig. Inte än i alla fall ...
Minerarfluga: Tror jag inte att det är av den anledningen att jag har haft sådana skador på tomatblad tidigare. Det har i alla fall då sett annorlunda ut än som det ser ut hos mig idag. Gula klisterlappar har jag uppsatt lite varstans p g a sorgmyggorna och om det landar en minerarfluga där också, så vet jag.
Knottrorna under bladen: Oj då igen - har som sagt inte ens lagt märke till dessa. Jag antar att Crazy4Flowers och Åsa Mälardalen zon 2 har sett exakt samma sak - som jag inte har sett.
Var ser ni dessa knottror/ödem/blåsor?
Missbildningarna på bladen kan mycket väl ha att göra med ett ogynnsamt odlingsklimat ... det vore mycket bättre än om det är trips som orsakat dem. Hoppas kan jag ju alltid göra.
Och nu ikväll dök en till ohyra upp ... spottstrit tror jag. Två nya bilder uppladdade; en med spottet och en när jag rensat bort spottet och tittat vad som fanns däri. Eller finns det någon annan ohyra som bäddar in sina avkomlingar i sekret/spott?
Jag kör min såpablandning på allt nu, men det börjar kännas tröstlöst. Vad har ni för erfarenheter av att få bukt med trips, kvalster och spottstritar med såpavatten+rödsprit? En sorts ohyra hade ju varit helt tillräckligt kan jag ju tycka ... Vad gör man??
/Maria