Någon av de lågväxande spireorna kanske, finns med olika färger på bladen. De är lika låga som rosenspireorna men med härlig bladvariation. Tål skugga ganska bra.
Annars finns ju sätt att förtäta syréner så att de inte stammar upp sig. Planterar man alla på rak rad och de inte rotskottar sig som de ska (med skott alldeles utanför den gamla stammen) så är risken större. Sätter man lite -zag minskar man risken, är min erfarenhet. (Men det finns många exempel på täta raksittande syrénhäckar också!)
En variant jag har provat och om ca 5 år får se resultaten av, är att i en gles syrénrad med bondsyréner osm vill stamma upp sig, sätta ädelsyrener. Dessa är ju fåstammiga eller enstammiga, och tanken är att hela häcken ska uppfattas som att den består av olika ädelsyréner i olika åldrar.
Men det kanske är insynsskydd du söker, och då är detta ingen bra idé. Buskar för skugga och i närhet av syrén kommer jag inte på fler än spireorna som kan klara det, men deras grenverk är inte så vackra på vintern heller.
En vacker plantering jag sett är en med smal vitblommande syrénhäck och en tät pionrad under på solsidan.
--------------------
|