Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> gammalt päronträd, ympa till nya kvistar??
          peter
          Inlägg 18-02-2003, 11:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 45
          Medlem nr: 441

hej som enda fruktträd på mitt torp har jag ett päronträd som inte bär någon frukt.
          Min lilla undran är om jag på detta gamla träd kan ympa fast grenar från andra päronträd eller kanske äppelträd. Detta eftersom jag har tillgång till att få grenar från bekantas fruktträd...
          men är det någon ide på ett gamalt träd?
          På sikt kommer dock också nya träd att planteras men jag var bara lite nyfiken på om det skulle gå att genomföra

--------------------
          peter på torpet kullen

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 18-02-2003, 20:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Svaren på frågorna om varför päronträdet inte bär frukt beror på om det blommar eller inte. Blommar ett päronträd men inte får frukt beror det oftast på att det inte finns andra päronträd i närheten som det pollineras av. Päron är inte helt vanlig i våra trädgårdar längre. Det är i sådana fall en god idé att ympa in nya sorter. Bäst lyckas man med ympris som plockats i mörkaste viloperioden, men det kan gå också med ris du tar nu. På mässor och i vissa handlar brukar man kunna köpa kvistar av sådant som är plockat och lagrat sedan december.

Blommar trädet inte kan det bero på en hel radda av orsaker, men Åsas gröngödslingstips verkar positivt på trädet oavsett orsak till att det inte fruktsätter.

Och det är inte lite det. Om man gräver upp marksvålen i området runt dropplinjen, dvs i markområdet där grenarna slutar, lägger kompost eller sår gröngödslingsväxter, ser man nära på alltid resultat redan samma säsong. Trädet växer mer, blir frodigare och härdigare mot angripare. Man gräver inte djupt, de flesta fruktträd tar upp merparten av sin näring och syre 5-20 cm under ytan och ibland strax under gräsrötterna - i marken där krongrenarna slutar. Se
          blomstergödsling.

Beskärning av vuxna fruktträd minskar antalet frukter, inte ökar som många tror. Träd som inte beskärs på 10 år eller mer bildar mängder av fruktanlag (blom). Så småningom, men det kan ta 20 år och mer, blir det obeskurna päron- och äppleträdets frukter mindre. Men inte färre.

Beskärning stimulerar tillväxten (av grenar och blad), och om man beskär rätt kan man styra var frukterna ska komma. Att man sedan urminnes tid beskurit är för att få frukt på rätt ställen där de har ljus, och på starka grenar.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-08-2025, 10:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon