CITAT (*Stintan* @ 31-05-2011, 12:17)

Glöm det där med dominans! Det är något som en del tar till för att ha något att skylla på. Lär din valp att inte jucka så behöver du inte tänka på dominans. Du måste vara mycket konsekvent med detta precis som med annat du inte vill att din valp ska göra.
Beröm massor allt bra hon gör så kommer hon att tycka det är roligare än det otillåtna. Tjata inte "nej" utan lyft undan valpen eller avled med något roligt. Gör man dumheter så blir det tråkigt och gör man bra saker blir det kul.
tack det ska jag tänka på.
CITAT (KatteLatte @ 31-05-2011, 13:28)

Definitivt inte innan könsmognaden, dvs första löpet eller att hannar börjar lyfta på benen. Mellan halvåret och året nån ång. Det är efter den åldern äldre hundar också börjar bli mindre toleranta, men hur det ter sig är väldigt individuellt. Kan vara en god tumregel att vara litet mera observant på vad som händer med strukturen i din flock vid den åldern. Man märker av den fasen genom att de blir mera självständiga, kan utveckla selektiv örsel under en period ( med en tendens att sticka; många kör hunden i långlina istf lösa i den åldern). Litet allmänt tonåriga. Vilket förklarar varför det finns så gott om hundar ute på Blocket i just den åldersgruppen....
Sen finns det 2 mognadsfaser till; en runt 1.5 och det är då de mera etablerar sin ställning i flocken (det är då de kan bli litet mer gruffiga, om de har en tendens att utveckla det) och sen runt 3-årsåldern så de lugnar ned sifg och "faller på plats". Beroende på ägre/hund kombination är det dock inte alla som märker av dessa 2:a och 3:e mognadsfaserna
har hört talas om de andra könsmognaderna, men trott det var trams, men nu när du oxå säger det, så tror jag det. Min vuxna tik blir 3 år i Augusti, vad har jag att vänta då?