CITAT (Cilla @ 01-06-2011, 16:19)

Det finns säkert uppblåsta argument här och var, men det finns forskning också. Pilar tillhör dem som ofta i stads- och tätorter förekommer i VA-ledningar. Däremot inte sagt att alla pilar finns i ledningarna. Malmö stad har gjort bästa sammanställningarna på vilka arter man funnit i stadens ledningar.
Planterar man en stor salixart nära en damm så får ju träden god tillförsel av vatten från dammen, omgivningarna kring den och eventuella rörledningar till den (om den inte kan sträcka rötterna direkt in i dammen). Perfekt miljö för ett törstigt träd som pil!
Dammduk vet jag inte vad den är gjord av, eller vad du tänkt att den ska skydda för. Pilars rotsystem har återfunnits 40 meter från moderträdet. Får pilarna inte det vatten de vill i marken så finns hittills mig veterligen ingen sorts rörskarv eller koppling soom inte rötter förr eller senare klarat av att hitta vätska ifrån.
Hej Cilla!
Tack för ditt svar!
Jag skall genast dyka in på Malmö stads studier! Jag tror & håller även med ang. att pilens rötter förmodligen växer igenom de mesta rörskarvar, dammbyggnarin m.m. om man planterar en pil oplanerat & ej efterhåller den efter erfarenheter m.m.
Samtidigt så vad jag efterfrågade i min första fråga var ren & skär erfarenhet, om någon hade personlig erfarenhet av detta.
Jag får bara en känsla att all erfarenhet just nu baseras just på ex. studier liknande Malmöstads där man egentligen bara tittat på vad för träd som av egen framfart förstört mest & sedan har alla "vetare" förmedlat dessa domedagsstudier......
Jag hoppades uppriktigt på ett svar från någon trädgårdsmästare som kanske hade erfarenhet av liknande frågor & hade ett bra svar gällande plantering, vattning, eftervård m.m. i anslutning till fabrcerade dammar.
Mvh
/Patrik
CITAT (Huggorm @ 01-06-2011, 23:45)

För att trädet skall skicka in sina rötter i nedgrävda rör, så måste det dels ha en anledning, dels kunna hitta en väg in. Gamla avloppsrör som är korta bitar itryckta i varandra ligger risigt till, de läcker ofta lite och det sniffar trädet upp och sticker in rötterna i skarven och bänder isär. Har man ett modernt avloppsrör eller vattenledningsrör av slät plast utan skarvar, så kan inte trädrötterna komma in, och de har heller ingen anledning att försöka eftersom de inte vet att det finns vatten därinne.
Hej!
Precis vad jag tänker oxå! Rent logiskt tänkande, Tack!
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-06-2011, 23:42)

Jag har massor av pil och vide-- samma art salix nära min damm sen 20 år..
Är det naturliga dammar eller är de byggda på "modernt sätt med dammduk?