CITAT (andersen @ 01-06-2011, 00:43)

Är inte det självklart! att tvätta händerna efter kontakt med gödsel? överhuvudtaget så är handhygien något som tydligen har glömtsbort idag, idag så går folk till matbordet utan att tvätta händerna, mycket har vi nog att ge skulden till snabbmaten typ hamburgekedjorna där folk äter med händerna utan att tvätta dom först.
Jag tvättar händerna så mycket så dom blir uttorkade men när det gäller mat så undrar jag ibland om man kan vara FÖR noga. Självklart är jag noga med kyckling och EHEC vill jag ju inte heller bli smittad av men jag har en kompis som är supernoga och en som är väldigt slarvig och dom var på restaurang tillsammans. Dagen efter blev den noggranne kompisen så magsjuk så han fick läggas in på sjukhus med dropp medan den slarvige bara blev lite orolig i magen.
Om man aldrig utsätts för dåliga bakteri i någon form så kanske man får dålig motståndskraft mot elaka bakterier. Det sägs ju att det tar minst ett halvår efter en antibiotikabehandling innan man får normalt immunförsvar igen.
Skulle vara intressant om någon vet något om detta.
När det gäller EHEC utbrottet så tycker jag det vore konstigt om smittad kommer från något annat land när det bara är dom som varit i Tyskland som blivit smittade. Spanska odlare borde väl sälja till andra än tyskar. Om inte annat så borde de äta av sina egna produkter.