Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Speglar din trädgård din personlighet?, Sådan trädgård sådan trädgårdsmästare;)
          merlin68
          Inlägg 03-06-2011, 20:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

Häromdagen sa en kompis till mig att min trädgård speglade hur jag är som person! Hoppas hon inte menade kirskålen och maskrosorna giggle.gif Jag är lite lagom ostrukturerad med en och annan maskros och tistel i rabatterna och någon direkt plan har inte funnits däremot ett onämnbart antal spontanköp och frösådder... så vad säger det om mig...men jag gillar att hålla på och "skapa". Har svårt att vara sträng och rensa bort självsådda växter som jag istället försöka "rädda" och på så sätt har flera av rabatterna tillkommit. Hur speglar era trädgårdar er som person?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Överbölingen
          Inlägg 03-06-2011, 22:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Fniss! Känns som personligt påhopp!

Även om vi skulle vilja och även om en trädgårdsarkitekt klev in i vårt sammelsurium så skulle det inte bli bättre.

I Överböle är det vildmark. Pronto. Ett sammanhang är OK men inget är rakt i den här terrängen. Uppstyrande linjer är OK men rätlinjig organisation skulle misstämma med omgivningen. Instämmer med vår bäste hundförare. –Allting lutar ju uppåt i Böle!

Vi söker punkter. Allt från en till 10 kvm som kan funka för sig.

En liten men dock maktkamp försigår mellan mig och hustrun. Hon vill ha så himla "fint". Jag är mer naturnära. Och när jag gör det (rensar ochfixar) så är jag mer systematisk. Dvs jag har en gräns. Det har inte hustrun men å andra sidan blir det fantastiskt fint när hon åtgärdat något.

Vårt problem är verkställandet av visioner.

Trädgården är vad man kallar bohemisk. Här finns samlarväxter och banala-(ursäktar ordet) växter. Man trots allt bygger det på en grundidé. svalnad, ändrad och uppkomna planteringsbehov. Skitfint med en stor bladig växt här. Här behövs något rödaktigt!!! Talade och sade Saratrustra.

Trädgården är inget allvarligt. Trädgården är vår lilla lekstuga.

I regnväder är entrenedfarten en lervälling. Kanterna värre än en skogsbilvägs kanter. Att få till nedfarten skulle kosta minst 20 tusen. Hellre ägnar vi slantarna åt vår växtlighet. Jag har sett undersköna trädgårdar i olika miljöer. Men de skall stämma med biotopen. "engelska parken" i skogsmiljö är pittoresk och ett avbrott. Men den är fel i mina ögon. Men det hindrar inte att den får tio points.

Men helt klart speglas odlarnas intentioner i våra trädgårdar.

Redigerat av Överbölingen: 03-06-2011, 22:50

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 12:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon