Till mamaggan
Den där undervisningen du presenterar saknar allt om pedagogik, didaktik och metodik. Vår yngste son, som knappt klarade gymnasiet, tvåårig barn och ungdomslinje, är dag civilingenjör inom GSI och headhuntad av ett branschföretag. Hans lågstadie var Waldorfinspirerat och det var det största bottennappet i hans skolgång. Han lyckades inte komma igen förrän efter FBU-kurser och lumpen samt kockjobb. Ifrågasätter inte flumpedagogiken. Den är bra för många. Men inte för alla. Det krävs djupa tester för att se vilka som klarar den sortens undervisning. Trots att jag varit lärare i 42 år så oaktat allt elände som profeterna presenterar på utbildningsdagar har jag bara en enda uppfattning om lärandets grund. Visa vägen, entusiasmera och visa vägen. Handled och tröttna aldrig på frågor från eleverna, för frågandet är framsteg att vilja gå vidare. Fick en gång ta en betygsstrid om VG och MVG-nivå. VG nivå lärare N: –X frågar ju så mycket, jag kan inte ge mer än godkänt. –Varför inte? –Han kan ju inget! –Men han vill ju lära sig! Det är därför han frågar och vill ha svar. MVG nivå Läraren M: –Y frågar så mycket, jag kan inte ge MVG – Vad frågar han/hon? – Kan man inte göra så här i stället? – Jo, du kan ge MVG för eleven behärskar situationen och kan använda det i egna syften.
OK, detta var på gymnasienivå. Men vad då då. För mig stod alltid G för "beGriper", VG står för att jag "Vill utveckla mitt kunnande". MVG står för, jag vill veta "Mer om Varför det Går att göra så här". "Men jag Vill inte sitta Mulande med i Gamla saker". Hur det stämmer och stämde med betygskriterierna gav/ger jag fullständigt tusan i.
Skall en elev efter en A-kurs i matte få betyget G eller IG pga att han hon inte hajjade procenträkning i kursen? I nästa kurs finns förmodligen exempel på att lösa procentuppgifter som ren rutin. De klarar eleven. skall NN då släpa på ett IG eller ett G bara för att mognaden inte inträffat ännu? Nej! Det tidigare betyget skall justeras.
Men det finns inte en rektor som ids ta tag i saken. OK det må vara hänt att betygen sätts vid kunskapsläget vid kursens slut. Kollar man då om 25-öringen ramlat ner i procenträkning. Ett otal elever åker dit på gamla synder. Och om läraren har varit duktig så borde eleven ha snappat saker under tiden. När kursen är slut så kanske kunskapen finns. Det är väl målet med undervisning.
Undrar ni varför jag just angriper matematiken? Älskar själv matematik. Jo, matematik i sig självt är väldigt precist. Har inget med mattelärares sätt att resonera. Men! Är 50 p max = MVG (50 —40), VG (40 — 30), G (30 — 20), IG (20 <). Då blir det betyg där efter. Men kollas de missade kunskaperna som inhämtats pga senare undervisning? Svar Nej. Just matematik, därför att det är så precist.
Frågan är egal i alla betygssystem. Det enda som var fullständigt fel var 1 — 5 betygen. Elever med positiva val hamnade i den övre sektorn och då ringde länskolnämnden och utsatte mig för förhör. Efter koll med alla elevers betyg (åk9 sju klasser) så ringde man igen och meddelade att jag icke avvek från normalkurvan. Den enda gången jag till en myndighet sagt "Dra åt h-e!.14 5 -or och 12 –or i en klass fick länskolnämnden att slå volter. Men med drygt 270 nior så funkade medelvärdet*
*Nota bene. Där fanns Mickalel Tornving och Rolf Lasgård.
Redigerat av Överbölingen: 05-06-2011, 19:55
|