Börjar du bli gammal och glömsk ???
Förstår nog varför du bredde ut svaret .Jag hatade min sons småskoleår. Den som skrek värst i klassrummet fick hjälp , man rättade inte stavfel , man berättade inte hur man skulle stava osv osv.
När jag en gång frågade vad de hade för mål med undervisningen så tittade lärarna på mig som om jag var ett UFO. Fick bl a svaret att läsa behövde man inte kunna förrän man skulle börja femman !!!
När han kom upp i mellanstadiet rättade det till sig , då var det annan pedagogik som gällde och min son trivdes som fisken i vattnet.
När andre sonen , numera 30 år , började småskolan var allt tillbaka i det gamla igen och han hade en underbar fröken som verkligen brydde sig om att alla skulle få hjälp och gå ur trean med de kunskaper man bör ha .
Visst tar det olika tid för olika barn att ta till sig och lära sig saker , dessutom är de ofta bra på en eller ett par saker och sämre på andra. Då måste man få hjälp i ett tidigt stadie så att man kan avgöra varför .
Varje barn har rätt att lära sig på sina villkor men jag tycker att det är lärarens sak att kolla vad man lärt sig eller inte lärt sig och just ta reda på varför. Utifrån det får man sedan göra det bästa av situationen.
Äldste sonen tog sig till Universitet och han studerar fortfarande vid sidan av jobbet. Nyfikenheten har inte dött ut och han vill fortfarande vara säker på varför osv osv det är som det är eller hur det blir som det blir , gudskelov .