mina oliver övervintrar inne i köksfönstret i en temp på +10c +15cnatt/+15c +20cdag och extraljus iform av lysrör.
dessa tar jag in efter någon frostnatt (har dom ute så länge det går) och sätter in dom i fönstret med extraljus, därefter tas dom ut igen efter att frosten är förbi och placerar dom i skuggan första tiden. så här gör jag mellan in och ut övergångarna och har inga problem med mina. dock har vi ju olika klimat inne, har man väldigt torr luft inne så kan oliven fälla blad när den tas in. eller om man har väldigt varmt inne, då kan man kanske ta in den tidigare istället eller sätta den inne med balkongdörren öppet ett tag eller på nåt annat vis göra en mjuk övergång.
ska du använda lågenergi så köper du kallvita, tända max 18timmar. så mycket ljus som möjligt behövs, själv har jag lysrör 36-38w däri har jag sylvania aquastar lysrör det mår mina oliver bra av, men även kallvita lågenergi eller vanliga kallvita lysrör fungerar alldeles bra också. ljuset bör vara nära kronan ca 10-15cm ifrån.
tapper den blad har man för lite ljus, för torrt, ohyra, torkat ut den för länge eller för mycket vatten. bladfall är det som händer på vintern om nåt är fel.
|