Såsom invånare i Mälardalen så undrar jag om ni hört uttrycket " att karta i träd ?"
Jag är nog väldigt noga med språket , vill skriva så noga som möjligt ( observera att jag vill inte detsamma som kan ) och tror att det har att göra med de olika dialekter jag " utsatts " för under min uppväxt.
Mamma från Göteborg , där även jag är född , och pappa från Stockholm. Uppvuxen i lite större stad i Mälardalen = gnällbältet , flyttat till en liten ort med lite annan form av gnällbältesdialekt . Även bott på platser främst i Östergötland under studier , vilken " språksoppa" !
Klart jag har snappat upp en hel del dialekter och införlivat i mitt språk men det verkar vara ganska svårt för gemene man att riktigt bestämma var jag kommer ifrån.
Skulle vara kul att veta vad som formar vårt " egna " språk mest och varför. Talspråk är det väl inte alltid så svårt med men om man flyttar runt , har föräldrar från annan ort osv osv.
Då kommer vi till skriftspråket och hur vi behandlar det . Det måste ju läras ut lika över hela landet så att vi allihop får ett språk som vi alla kan förstå. Visst förstår vi en del " egenheter " som förekommer i dialekterna men om vi inte höll fast i det som kommer så nära skriftspråket som möjligt , hur skulle det gå då ?