CITAT
Kan du inte göra något åt orsaken till bladlusangreppen? För torrt? För varmt? För dålig ventilation el.dyl.
Jo jag funderar på det... Det är ganska skumt att jag har dem på balkongen, men utomhus hittar jag inte en enda. Och jag har verkligen letat! Inte ens fläder finns de på, som de brukar älska. Orsaken till att de fortsätter att föröka sig är ju dock att de har gott om mat här hos mig, och för att få bukt med det skulle jag ju få kasta allt...

Det hade varit intressant att veta hur nyckelpigor hittar sina byten. Om de går på doft så finns det ju en chans att de hittar till min balkong, men om de bara patrullerar omkring blir det desto svårare.
När jag har balkongen öppen blir det bra klimat, men om jag stänger skjuter både temperaturen och luftfuktigheten i höjden och det var detta som hände då jag introducerat gallmyggor och steklar, annars hade de flugit iväg. Detta ledde tråkigt nog till en enorm svärm av sorgmygg... Orsak och verkan alltså. Har nu valt att hålla det öppet för att motverka detta. Tråkigt, men kan inte ha 40- 45 grader, 100% RH och miljarder av sorgmygg. Sorgmyggens larver gnager ju på rötterna också.Helt enkelt en fråga om pest eller kolera.
CITAT
Såpvatten brukar kunna fungera men man måste vara noggrann och man kan vara tvungen att upprepa behandlingen.
Ja jag vill helst inte använda det eftersom för att vara noggrann behöver jag spraya både växter, krukor, rutor, golv och väggar. Blir kladdigt och äckligt plus att i de mängderna jag behöver behandla undrar jag hur jorden påverkas. Sen vill man ju gärna kunna vistas där ute. Balkongen är 10,5m2 för övrigt. Har ett par möbler också som skulle behöva skrubbas för att vara säker.
Om gräset är grönare på andra sidan, vattna din egen gräsmatta.