Har ögnat igenom tråden och kan väl inte annat än fundera över det faktum att jag har ökat min användning av ordet "vart". Dock ska det påpekas att den ökningen enbart legat i användningen av ordet i betydelsen "blev" samt att jag ibland bytt ut "det var rejält blåsigt igår" till "det vart blåsigt igår". Jag har en tendens att i talspråk ta efter dialektala uttryck lite väl mycket och jag kan nog gissa att det är fler än jag som råkar ut för det, med nackdelen att man inte alltid har koll på exakt hur man ska använda det dialektala ordet/uttrycket. Då kanske det blir så att vissa börjar använda det fel helt utan att tänka på det?
Däremot håller jag med er som irriterar sig på att man skriver fel. Ett av mina nyfunna irritationsmoment är folk som istället för att skriva enda, ens o.s.v. skriver ända, änns. Fult och det riktigt skär i språkhjärtat...
Att folk tar illa upp när man påpekar stavfel har jag lite svårt att förstå. Vill man inte bli bättre? Men det kanske har att göra med det att skrivandet är något intimt och personligt för en del?
|