CITAT (Anki på Öland @ 07-06-2011, 11:49)

Skillnaden mellan var och vart kan jag också - det fick vi lära oss i skolan men att tala om dialektala skillnader när vi skriver är väl inte rätt, vi skriver ju Svenska, inte den dialekt som vi talar.
Visst skriver vi svenska, inte dialekt MEN jag tror ändå att dialekten ofta "går igenom" helt enkelt för att olika ord och uttryck är olika vanligt förekommande i olika regioner. Förmodligen olika i olika åldrar också....
Håller med språkpoliserna om en del gräsligheter; "änns" har jag (tack och lov) dock aldrig sett.Men samtidigt måste man acceptera att språket förändras, hela tiden och så har det alltid varit. Liksom det i alla tider har funnits folk som tycker förändringarna är gräsliga och att allt var bättre förr. Men när betydelsen av ett ord eller en mening blir oklar, har det enligt mig, gått för långt!
Fö tenderar det mesta jag skriver (utom här) vara på engelska just nu, och annat skrivs på "byråkratisvenska". Vilket går alldeles utmärkt utan att använda "vart"

. Dock skriver jag allt här på min IPhone, vilket är orsaken till de fel det blir lite då och då
Redigerat av KRT: 07-06-2011, 16:21