CITAT (Aqvakul @ 07-06-2011, 17:20)

Ja, fast det används som en sanning i en massa sammanhang. Är det så säkert att skolan lär ut mindre, eller sämre...
Vad är det för barn vi skickar till skolan? Vilket stöd ger föräldrarna för lärandet?
Lär vi våra barn att vägen till kunskap och ett gott liv är hård och mödosam eller låter vi dem bara bejaka det dom har lust till?
Bra frågor som jag kan förstå. Det är trots allt skillnad från hem till hem hur vi ser på skolan och hur " tufft " vi vill att de ska ha det.
Träffade när min äldste son var och " tränade " inför skolan en mamma som beklagade sig över att barnen , hon hade tvillingar , skulle behöva sitta där och vantrivas i minst 9 år. Hon tyckte synd om dem och sa det också rakt ut inför barnen.
Vilken uppfattning får de barnen om vad skolan är till för ? Vad fick de veta om sin roll i skolan ? Fick de veta att det är för deras skull och att det kommer att ta emot ibland ?
Men sedan har jag ju sett annat också under årens lopp , bl a när det gäller mina egna barn , hur viktigt det är med engagerade lärare.
När yngste sonen började sjunde klass ville skolan att vi föräldrar skulle komma och hälsa på efter några månader. Så gjorde jag och en , säger en , annan förälder.
Vi blev lika chockade båda två när en lärare kommer in i klassrummet , där eleverna redan var , morsar lite nonchalant på dem och sätter i en video . En del av eleverna låg på golvet längst bak i klassrummet och höll på med annat , en del andra höll på med en diskussion som inte rörde skolan eller ämnet .
Uppsakttar att c:a 20 % satt och tittade på videon. Läraren sa ingenting om att de övriga skulle skärpa sig , sitta upp och titta på videon.
Efter lektionen var det långrast och vi föräldrar blev inbjudna till lärarrummet för lite kaffe och samtal och om våra barn.
När jag frågade hur min son skötte sig och hur han låg till i ämnet fick jag till svar att han inte hade en aning om vem min son var !!!
Sonen med sina två meter och långa hår stack ut var han än var så det var för mig helt otroligt att läraren inte visste vem han var och kunde därmed inte heller svara på hur han låg till i ämnet.
Observera att detta var en medelålders lärare med rätt utbildning och lång erfarenhet .
Har fler exempel på lärare som inte tog sitt jobb på allvar .
Alla måste förr eller senare rannsaka sig själva och fundera kring om jag verkligen sköter mitt jobb som jag ska . Får jag fram det budskap jag vill ? Förstår mina " kunder " vad jag menar /vill ? Gör jag rätt saker ? Tar jag rätt sorts ansvar ? Vad är mitt ansvar ? Osv osv osv. Gäller som sagt var inte bara lärare utan alla som jobbar.
Redigerat av mamamaggan: 07-06-2011, 17:55