CITAT (Aqvakul @ 07-06-2011, 19:08)

Nej föräldrarna ska inte stå för barnens utbildning, men det är förbanne mig deras plikt att uppfostra barnen så att de har möjlighet att fungera i skolan.
De tendenser till flumskola som fanns under 70- och 80-talet (och som var en överdriven reaktion mot den auktoritära lära-lyda-skolan) finns knappast längre. De problem lärarna idag möter är att det i varje klass nästan alltid finns en handfull elever som är så störda och/eller har så lite stöd hemifrån att de knappast fungerar alls i en klassituation utan mest är destruktiva.
Stackars barn säger jag bara . Har man som förälder " lidit " sig igenom skolan så kan det föras över till barnen men man måste ju tänka sig för !!!
Min svärmor tjatade på min man att han måste vara bra i skolan så att hon skulle slippa skämmas för honom . Vilken dj-kla inställning !
Allt är en fråga om samspel , många föräldrar har haft det så jobbigt i skolan att de svurit på att aldrig sätta sin fot där och gör det inte heller.
Man måste som vuxen skärpa sig och tänka på sina barn , idag är det viktigare än någonsin att de har en bra utbildning oavsett om den är teoretisk , både och eller praktisk.
Här ligger det också ett stort ansvar på skolan , hur lockar vi hit de där föräldrarna ? Hur når vi fram med vad vi vill berätta/uträtta ? Jag ser just det som skolans ansvar .
Ni har väl alla sett dokumentärerna om de dåliga klasserna som höjde sig rejält och varför de gjorde det !