Äh! Vill återknyta till språkfrågan och paralleller. Undervisningen är som den är och inget ok skall ligga på lärarna. De har häcken full ändå med alla arbetstillägg som förståsigpåarna i styrande led hittar på.
Jag håller med om att "vors" är OK. Vors kom du fra/å? Je kom fra sörmland. –??? Lyckas inte alltid klara språkanpassnigen i jämtland. Men vi har många dialektvariationer. Rent satsmelodimässigt så har Östjämtland en glidning mot Örebromelodin men med jamska ord. T ext stängt "i" med hög tunga. Normalt här är annars med tungspetsen mot underkäkens tandkött. förmodligen det vanligaste "i" uttalet.
Men grundfrågan har besvarats och jag måste säga att jag är lite förvånad. Ni var osedvanligt konservativa. PGA ålder så håller jag med, men tycker att det är OK att acceptera nytt språkligt bruk. Reaktionär är jag inte.
Vill berätta om hur jag fick lära mig hur en skål skall besvaras i samband med "Uppträdande i- och utom tjänsten" på kadettiden. Högre befäl skålar med dig. Lyft glaset till ca 15 cm under hakan, tredje knappen eller vapenrockens slag beroende på uniform. Se skålaren i ögonen, buga lätt och lyft glaset till munnen ögonblicket efter den som skålat med dig. Ställ ner glaset samtidigt. NU! Ett snabbt öga på klockan. Inom två minuter skall du äska personens uppmärksamhet och säga – Överste, kapten, bäste bror, sköna dem — Jag (ev med titel och grad) önskar återgälda er, mig nyss så vänligen proponerade skål!
Högtravande men skapar vid högtidligare tillfällen en viss ram åt tillställningen. Skojade lite med mina gymnasister om det här i samband med arbetsmiljökunskap. Området: Hur man uppträder på firmafester o. dyl. Vi det årets studentbal, arrangerad av skolan (faktiskt med vin) så skålade jag med en av elverna som råkade sitta snett emot mig. Han svarade med den högstyltade harangen och det blev dödstyst vid taffeln. Den killen och jag har skrattat gott flera år åt minerna på övriga studenterna och lärarna vid bordet. Inte för att vi umgås direkt, men på medieprogrammet blev lärare och elever vänner för livet. Därför har jag så många unga vänner på FB.
FÖ håller jag så gott jag ids till ett korrekt språk. Missar stavning och skriver illa ibland, men det beror oftast på att jag har bråttom. SAOL ligger bredvid datorn om jag tvekar. Men tryckt 1991 och 86-års upplaga. Så jag må vara förlåten.
Roligt att ni vill debattera det bästa vi har.
|