Jag har varit språkpolis, så till den milda grad att jag har avstått från att läsa alltför felstavade inlägg.
Sen lärde jag mig väldigt fort att vissa människor som skriver här har lite svårare med stavningen än vissa andra. Men de har massor att tillföra i kunskap och erfarenheter.
Numera bryr jag mig inte så länge vi förstår varandra
Var eller vart? Är du osäkert skriv vars, fungerar i alla lägen. Ja, jag kommer från norra norrland
Mej och dej har jag fortfarande lite svårt med, men dom i st f de eller dem på fel ställe känns OK.
Men att inte kunna skilja på e och ä och dessutom särskriva, kan ibland bli lite svårt för mig att förstå.
Förlåt systerdotter, du vet hur mycket du betyder för mig, men det här, som du har skrivit alldeles själv, är ett riktigt bra exempel:
"blir ändå inte för ens efter sommaren"
Jag var tvungen att läsa det både 2 och 3 gånger innan jag förstod vad du menade....
Min dialekt låter jag lysa igenom när jag skriver inlägg här.
Korrekt svenska skriver jag när jag jobbar.
Jag kan skriva "kansli-svenska" om jag måste, men jag tycker inte att det hör hemma på ett forum.
Sen kan jag tycka att det är eländigt att ungarna inte får lära sig korrekt svenska i skolan, men det är väl en annan diskussion?