CITAT (Myosotis @ 08-06-2011, 12:47)

Grejen är väl att man inte vet vem folk är på ett forum. Det finns en del dyslektiker och de har helt enkelt svårt för det, just e/ä kommer jag ihåg att min fd sambo som var dyslektiker hade svårast med. Så om du påpekar att någon stavar fel så riskerar du att såra en dyslektiker som gör så gott h*n kan, det är inte så bra för självförtroendet. Men visst, jag "halkar med ögonen" jag också när stavningen är uppåt väggarna, hatar särskrivningar och en del annat. Det kan vara riktigt svårt att förstå ibland och man måste läsa meningen flera gångar, det ska man väl inte behöva egentligen. Många är inte dyslektiker utan skiter helt enkelt i att stava rätt eller bryr sig inte om att läsa igenom det de skrivit för att upptäcka eventuella stavfel. Mina fingrar trycker också på fel tangenter hela tiden men då får man ju kolla och rätta. Man kan också skriva i word, använda stavningskontrollen och sen kopiera in texten här.
Visste inte att e och ä var bland det svåraste för dyslektiker. Jag tror nog att om man hade lite bättre koll på hur dyslexi visade sig i skriven text så skulle jag med flera säkerligen ha mer överseende med de delarna. Jag vill verkligen inte såra någon.
Nu var det väl det att jag känner folk som jag vet inte har dyslexi men, som du skrev, "skiter helt enkelt i att stava rätt". Det är väl det som gör det det så knepigt. Så ska man eller ska man låta bli att påpeka för folk? Eller ska man bara nämna stavfel för de man för säkert vet inte har dyslexi?
Annars är ju tangent-trycknings-fel något jag själv känner väl igen och som knappt någon väl reagerar mot?
Redigerat av NilaM: 08-06-2011, 12:11