CITAT (Orkidétjuven @ 10-06-2011, 00:49)

Om nu arten är invasiv hela vägen upp till Kanada och Ontario så skulle inte jag våga sätta den på svensk mark. Det är inte jättestor skillnad klimatmässigt, och även om det är ngra små skillnader så kan arten antagligen lätt anpassa sig. Jag skulle inte vilja ha en ny invasiv art som jag tagit introducerat på mitt sinne.
Om du är lydig, så håll ett öga på den säger jag...
Wiki:
In North America U. pumila has become an invasive species from central Mexico [15] [10] to Ontario. It naturally hybridizes with the native U. rubra.[16] It is found in abundance along railroads and in abandoned lots and on disturbed ground. The gravel along railroad beds provides ideal conditions for its growth: well-drained, nutrient poor soil, and high light conditions, and these beds provide corridors which facilitate its spread. Owing to its high sunlight requirements, it seldom invades mature forests, and is primarily a problem in cities and open areas [17][18]. In South America, the tree has spread across much of the Argentinian pampas,[19] In Europe it has spread widely in Spain and hybridized extensively with the native U. minor, contributing to conservation concerns for the latter species.[20] U. pumila is now listed in Japan as an alien species recognized to be established in Japan or found in the Japanese wild.[21]
Det står inte hur högt upp i Ontario den är invasiv, så jag räknar med att det är de södra delarna. Hur som helst är klimatet inte speciellt likt det svenska. De har ett påtagligt inlandsklimat, med mycket långa och varma somrar. Det är också vad detta träd önskar för att må bra, långa varma somrar. Mest invasiv är den ju i präriestaterna, för där är klimatet mest passande - varmt, torrt och öppet. Sverige är svalt, regnigt och igenväxt. Möjligen skulle den kunna bli invasiv på på Ölands Alvar eller i läbältena mellan Österlens åkrar, men i resten av landet är det knappast någon fara. I såna fall skulle den nog ha vandrat hit själv, men den håller sig lydigt i centralasien där klimatet är varmt och torrt, prärieliknande. Jag läser också att den visat sig invasiv på Pampas samt i Spanien. Klimatet på dessa ställen är varmt, soligt och torrt. Bodde jag i Australien eller Sydafrika skulle jag akta mig för att plantera den, men det gör jag inte.
Än en gång - Sveriges klimat är inte gynnsamt för invasiva, vedartader växter.