Jag har sedan länge tappat förtroendet för begreppet "gummistövlar". Det är plastversioner det mesta som säljs*. Tål inte långvarig kyla, långvarig värme eller syraangrepp från fotsvett (valeriana).
Senaste stöveln jag köpte kostade ca 1500:-. Chamel tror jag den heter. Har klarat sig 16 år. Men annat var det med Tretorns bruna högskaftade med träsula. Förbrukade två par på ca 40 år. Fjällvandrade årligen och fiskade samt var aktiv som scout. Nokia Turastövlar håller max två säsonger. Aktiv som vinterfiskare och jägare.
Numera har jag kängor men inte trams med Goretech. Det är nys och "drömprudukt".
*Ang gummi. 1974 inhandlade jag en 110 l skottkärra när vi byggde. Sagda skottkärra är lite rostig i botten med lite hål. Men HJULET har vi inte pumpat eller lagat på alla dessa år. Övriga tre skottkärror och säckkärra har vi bytt bäde däck och slangar på.
Bästa och billigaste trädgårdsalternativet har varit Ö&Bs svarta seglarstövel för 50 kronor. Håller tre år sedan skit. Men 16,75 om året är OK tycker jag. Nu måste jag ta lite farfarsansvar för alla ungarna är i badtunnan. Oeldat och fylld vid lunchtid med 4° vatten. Hur kan de bara?
|