CITAT (*Stintan* @ 08-06-2011, 15:32)

Det där var väl ändå en grov generalisering och jag skulle också vilja påstå fördom i kvadrat. Har det inte alltid varit så att den äldre generationen tycker att den yngre gör det mesta sämre än de själva gjorde. De allra flesta yngre tar både ansvar och visar hyfs och har lärt sig både läsa, skriva och räkna. Varje generation kommer någon gång att säga "annat var det när jag....." eller har ni missat uttrycket "det var mycket bättre förr". Ja var det så mycket bättre? Nej det tycker jag inte men det var annorlunda.
Ja, det var en generalisering, det kan jag hålla med om. Det var absolut inte bättre förr. Men jag vidhåller att en del föräldrar inte tar sin föräldraroll på allvar. Det kanske låter som att jag är lastgammal eller inte har egna barn eller är en reaktionär häxa med nypor av järn. Icke så.
Jag har tre barn, den yngste har precis avslutat åk 6. I åk 4 tränade några pappor i klassen pojklaget i fotboll. I omklädningsrummet bredvid där flickorna bytte om kunde man höra genom väggen hur dessa pappor skrek på sina 10-åriga söner att "ni spelar som ena dj-a fi-or". Ansvarsfullt? Hur var samtalstonen mellan eleverna i den klassen?
I samma klass, en mamma med fem barn och en ovilja att ta hand om dessa barn men mycket bra på att anmäla skolan till skolverket upprepade gånger. Moget? Hur fungerade dessa barn i skolan?
För att en vettig undervisning ska kunna genomföras krävs en vettig arbetsmiljö där barnen är lugna, trygga och litar på de vuxna och sina kompisar. Till syvende och sist är det vi föräldrar som från början ger barnen grunden som de ska stå på för att kunna utvecklas, i skolan såväl som i livet i stort. Naturligtvis ska/måste vi föräldrar hjälpa till med läxläsning osv. det är väl inget konstigt? Att man sedan har fullt upp själv och glömmer gympapåsen eller eng.läxan någon gång är väl inte hela världen.
Det finns väl knappast någon yrkesgrupp eller institution som man klagar så mycket på som skolan/lärare. Det klagas från föräldrar ända upp till regeringen. Inte undra på att ingen vill utbilda sig till lärare. Visst finns det bra och dåliga lärare som i vilken yrkesgrupp som helst, men jag är allergisk mot den systematiska nedsablingen av lärarna där man inte ser sin egen roll som den absolut viktigaste personen i egenskap av förälder, med allt vad det innebär.