Visst finns det brister i lärarleden. De värsta är brist på nivåacceptans och det näst värsta är att inte lyckas att nå eleven. Eller tvärt om. Pedagokiken höjstill skyarna. Men notera att den är bara teori. Didaktik och metodik i samklang med barn och ungdomspsykologi är vägen att nå eleverna. Själv anser jag att jag lärt mig mer inom scoutrörelsen och militära skolor om hur jag skall /skulle leda mina elever till kunskap än via högskolestudier. Återkommer som alltid till att utbildning är ensak. Men att sedan kunna praktisera utbildningen det är det som är kunskap. Enstusiasmera eleverna och stötta dem är första steget. Inte: Nu skall ni... gör det... Själv har jag haft ett flertal hyperbra no-läraqre under min skoltid. Men under min egen lärartid så dalade förtroendet för gruppen. (Förlåt mig). Men jag förstår reaktionen. No, vare sig det gäller matematik, fysik, kemi eller biologi är ju det enda i skolvärlden som är exakt. OK då, 6 november 1632, men det ligger ju i första hälften av 1600-talet. Inte underkände jag en elev för att denne inte fixade årtalet för Gutenbergs boktryckaruppfinning. Jag har vidriga exempel påatt procenträkning ibörjan på en kurs stjälpt elever trots att senare delar av kursen bygger på procenträkning och den har eleven klarat.
Men utan acceptans som sagt så begriper jag att precis ämnen har svårt att ses som en helhet. Men hade jagvarit no-lärare så antar jag att jag hade varit lika kategorisk. Klara siffror, fällningar eller krafter.
Respekt för individen när oerhört viktig. Men dagens skola ges inte lärarna en chans att hinna med både undervisning och elevstöd. Alla kringuppgifter tar bort tid från det vi som lärare är/var ämnade för. Kraften räcker inte till. Frugan gick i väggen och jag gick i halvpension. Klaga inte på lärarna. Kritiken skall riktas till politiker i olika nivåer och ett antal rektorer som inte fattar att lärarna är deras medarbetare.
Föräldrarna då! Visst är det givet att det går sämre för en elev som inte har stöd från hemmet. Men har läraren tid så kan han/hon hjälpa eleven. Men i dag har inte läraren tid. blanketter, rapporter, möten och samtal avlöser varann och dessutom skall lektioner förberedas. Påstå inte att enäldre lärare har allt förberett. Det är fel. Skall man funka som lärare måste man hela tiden ha färska letioner. Eleverna genomskådar skåpmat inom 15 sekunder. Det är bara på universitet och högskolor som det funkar.
Vi skall nog inte skälla vare sig på lärare eller föräldrar och framför allt inte på barn och ungdomarna. vi skall i stället se till hur vi kan hjälpa varandra till ett bättre resultat.
Att skylla på lärare, föräldrar eller ungdomar är lite besservissermetoder och de funkar inte. Inte ens för politiker.
Det är inget fel på någon av parterna men men samvekan krävs och det är en liten bit av den demokratiska processen. För övrigt så undrar jag vart den här tråden är på väg?
Redigerat av Överbölingen: 11-06-2011, 21:20
|