Cilla
Först det där med glykolen.
Försöker att få en bild av situationen: Lutar marken på båtuppställningsplatsen mot slänten? Är det asfalterat på båtuppställningsplatsen, eller är det grus?
Det låter som en rätt bra idé med en kant av asfalt mot slänten med ett uppsamlande rörsystem. Om båtuppsamlingsplatsen lutar mot slänten finns det dock en risk att is väller upp över asfaltkanten, och i kombination med att uppsamlingssystemet (hur ska det tömmas?) är fyllt med vatten -is, och därför inte fungerar, tar glykolen sig ändå över kanten och ut över slänten. Kanske bör asfaltkanten ha en sådan höjd att ovanstående risk minimeras.
Är inte så hemma på det där med båtar -är det stora mängder glykol vi pratar om?
Angående vegetation på bergkrosslänten:
Veg Tech har stålande lösningar för sådana här miljöer.
Nåt som låter häftigt tycker jag är Maxipluggplantorna som är odlade i kokosfiber (nu kommer jag till det där med kokos igen...) vilket gör att det inte finns någon jord som kan spolas bort vid planteringen. Den kan planteras direkt i bergkross! Det finns växter för strandlinjen, sumpzonen osv.
Sen har dom ju strandrullar också som går att rulla ut över makadammen.
Låter som ett intressant projekt tycker jag! Skulle vara kul att höra mera om detta!
Hälsningar Maria R