Tack för tips och engagemang Kajsa och Maria!
Jovisst har jag funderat på rosor också Kajsa

och de du föreslår är bra. Egentligen är det de första 100 metrarna vid restaurangen som är mer klar än det övriga. Jag försöker fokusera på hur jag ska lösa släntutmaningen och glykolhotet medan det roliga egentligen är att fundera på alla mängder arter som ska sättas!
Maria - oj ja, spånar gärna vidare om detta!
Japp, varvsplanen som är i asfalt sluttar svagt mot makadam/sprängstensslänten som i sin tur går rätt brant ned mot vattnet. Och det är för mycket glykol och båtrengöringsvätskor för att växter ska klara det som det är nu. I slänten växer inte ens gräs och tistlar! De flesta vätskor används innan och efter is- och snöperioden (motorer vinterkonserveras på hösten och båtrengöring mm görs på våren) så jag tror inte jag behöver tänka på isvallar mm.
Jag diskuterar nu med båtklubben om uppsamling för allt dagvatten och övrigt flytande, och det finns utrymme och intresse men det är inte helt lätt att finna ut det billigaste och bästa alternativet.
Håller med om Veg Tech - jag har fått mycket inspiration av deras takbeläggningar, pluggar och ängsmattor. Ska kolla på deras artlistor igen när jag väljer växter för de mest utsatta ställena som är invid asfaltkanten och nere vid vattnet. Men jag vill ha ännu större variation än det skulle innebära att rulla ut deras (svindyra) mattor. Kanske blir det som med taken jag lagt - lite av deras, mest av egensatt.