CITAT (*Stintan* @ 14-06-2011, 14:28)

Trist men bor man i hyreshus kan man inte göra mycket åt utomhusmiljön utan värdens tillåtelse och klagar grannarna får man finna sig i det. Säkert finns också nåt avtal med något företag att sköta utomhusmiljön på ett visst särr och där tas säkert ingen hänsyn till om någon hyresgäst petat ner frön.
Här där jag bor kommer en snubbe en gång i veckan med en stor gräsklippare och kör över i stort sett allt som växer. Som om det inte räckte så springer en annan gubbe efter med röjsåg.
precis så är det. Jag bor visserligen i bostadsrätt men inte varje boende kan göra som den vill.
Och hyresvärden eller föreningen har avtal men någon firma som skall sköter det hela och dom gör som avtalet säger.
Silos man måste alltid prata med hyresvärden eller den som sköter allt där. I mitt fall med bostadsrättsföreningen..
Rund vår gård bor ca 125 familjer, tänke om alla gör som dom vill?
Här gjordes om hela gården och vi bildade en "grön grupp". Jag var så dumm och gick med men jag tycker det är viktig hur utomhusmiljön är. När det gicj till planeringen, så var vi 2 kvar. Tyvärr dog den andra damen oväntat. Då var jag ensam
Jag planerade alla rabatter och lite till. Som underlag hade jag bara några ritningarna från byggföretaget.
Och efter detta var plötsligt all skötsel i mina händer. Varför det vet ja inte men klart jag kunde inte se allt ogräs.
Det blev underbara rabatter men ingen som ville hjälpa till. En enda kvinna här i huset hjälpte mig ibland.
Jag fick många plantor av mina trädgårdvänner och så fyllde jag rabatterna.
Men när hälsan sa ifrån sig, och sambon med, slutade jag med det hela. Efter att haft fingrarna i hundsk.t i rabatterna, då gav jag upp. Man måste inte raster hundarna i rabatterna.....
Efter att jag gav upp, tog man bort alla blommor. Nu har vi en grusrabatt, gräsligt, framför huset. Em trädgårdsarkitekt har visserligen ritat det, men det ser ut....
Så länge jag skötte allt, hade jag relativ fria händer. Fick inrätta några konton hos trägårdaffärer, men styrelsen litade på mig. Köpte ju aldrig mer än nödvändig.
Men jag fick mycket beröm. Många som var ute och gick, gick här förbi för det blommade så fint. Många äldre satt nere på bänken när jag gick där och jobbade. (och störde mig i jobbet)
Det gör fortfarande ont när jag ser allt. Vi har en rabatt kvar på gaveln av huset. Där är också några vårlommande buskar som skärs ner innan blommningen. Mind gubbe säger alltid bara, tiita inte.....
Men en trädgårdshjärta blöder......
Så Silos tänker du på blommor så pratar men den ansvarige. Men du får vara beredd att när du strör ut frön att du också måste sköta lite runtomkring.
Elisabeth