Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad är dessa kaktusar och denna buske?, Hög stor buske och stenkaktusar
          nico.v
          Inlägg 17-06-2011, 15:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 25 186

Tja på balkongen har jag dessa stenkaktusar och sen en udda hög buske som man tagit från skogen i finland där det växer på stora fält, vad är denna "buske" som är över 1m hög?
          3 "sista" bilderna och den uppe i höger hörn, den i högra hörnet är bara någon vecka/dag sedan, inte länge sedan alls? 06-09 taget och de tre sista är idag 06-17 så de har växt många cm fan på ett par dagar så där bara?

undrar namnet av dessa saker och ev. vad är detta, speciellt "busken"?

bilderna:
          http://imageshack.us/g/717/img1407u.jpg/

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Gunilla T
          Inlägg 17-06-2011, 16:00
          Länk hit: #2

Gäster

Busken vet jag inte men det du kallar för kaktus är vanlig taklök - Sempervivum som skall till att blomma. När taklöken blommat över dör den bladrosetten som har blommat. Det är växtens sätt att bereda plats för nya taklökar.

Citera
          nico.v
          Inlägg 17-06-2011, 17:45
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 25 186

CITAT (Gunilla T @ 17-06-2011, 17:00) *
          Busken vet jag inte men det du kallar för kaktus är vanlig taklök - Sempervivum som skall till att blomma. När taklöken blommat över dör den bladrosetten som har blommat. Det är växtens sätt att bereda plats för nya taklökar.

tack biggrin.gif och även Kattomehitähti på finska fick jag fram biggrin.gif
          Är det sant att dessa är ätbara? hittat att de är bra mot myggbett, bistick, brännsår och sår men stämmer det att man kan äta dessa ?
          vem vet om denna är en tattare som ljuger?
          http://www.frick.nu/blog/2009/04/ata-taklok/

hmm, smakade ett blad nu för skoj och det smakade nästan rabarber fast mer... annorlunda tongue.gif

edit: kan säga att "busken" får gula blommor på sig (enligt pappa) men vad är det tongue.gif

Redigerat av nico.v: 17-06-2011, 17:54

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 22:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon