Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Taggfri klätterros i torrare läge?
          KRT
          Inlägg 25-05-2011, 21:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Min bokharabinda som växte vid ena hörnet av en trädkoja dog i vintras och jag vill gärna ersätta den med något blommande (dock ej gulblommande) och rosor är ju helt underbara!!!

Men eftersom den ska klänga på en koja där barn klättrar vill jag helst att den är taggfri, eller iaf nästan taggfri. Däremot får den gärna bli stor och lite vildvuxen!
          Den kommer stå i en slänt som blir torr när det är regnfria somrar (fast då brukar vi iofs vattna, iaf lite). Jorden är ganska lucker och möjligen en smula åt det sura hållet, då det tidigare stod barrträd i slänten. Syren, buddleja, elefantgräs och fläder trivs bra och finns i närheten. Solen ligger på förmiddag och eftermiddag, halvskugga någon timme mitt på dagen under sommaren. När solen står lägre blir det längre tid halvskugga mitt på dagen - men fortfarande sol fr ca 14 och tills den går ner + förmiddagen.

Så, alla rosexperter, finns det en ros för mig?

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          siwky
          Inlägg 17-06-2011, 17:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 56 265

Rosa 'Zephirine Drouhin' (Thornless rose, Bourbon rose) är en tagglös klätterros som brukar finnas på många försäljningsställen bl.a. Tågarps trädgård (http://www.tagarpstradgard.se/sortiment/rosor_sortiment.html) har den och också Cedergrens i Råå (Helsingborg) men säkert finns den på närmare håll. Annars får du komma hit till Åland eller Stockholm för här finns den ;-) Vi åker ju ibland till Skåne för att köpa växter så välkommen hit!

Den har en en lite speciell historia för den finns med i en Agatha Christie deckare där det spelar en viss roll att den faktiskt är tagglös....

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 01:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon