Tyvärr, jag har nästan ingen erfarenhet av järnek alls Fenja. Och genom dig kom jag på att det ju var något vinterskönt som Katarina villa ha tips om... (Fast dvärgmandeln är himla fin också när den står och spretar med lite snö på sig.)
Vintergrönan är en underbar växt. Hos mig blir den lite lealös på vintern även om den tillhör det grönare i trädgården. Kanske kan man också fundera på något som är skulpturalt, även om det inte är grönt.
En perenn som har vackra vinterfröställningar är krolliljan, Lilium martagon.

Det är en blyg, men inte oansenlig lilja i rosa eller vita blommor. Stark härlig doft, mycket tidiga och glada bladställningar som palmer på våren. Blomman nickar men fröställningarna efteråt ställer sig upp som i en styrkedemonstration. De blir ca 1 meter, kanske kan en eller några sådana vara de högre stödpålarna på gravplatsen.
En annan blomma som ger härliga, glada fröställningar som håller hela vintern är kirgislöken, Allium Aflatuense Purple Sensation - också den ca 1 meter hög.

Som du vet finns det rosor som ger vackra nypon som håller länge, men det är svårt att klippa dem kort och samtidigt få blom och frukt. Om det finns lågväxande rosor med vackra vinternypon eller vackra taggar mm får du fråga de riktigt roskunniga här om.
Men det var något lågväxande och ettårigt du ville ha, som var vackert på vintern... Kombinationen är inte helt enkel. Men man kan ju ha något perennt som man sedan tar upp och sätter på annat ställe också.