Kanske inte en permanent lösning men jag vill tipsa om att man kan koppla mobilen till datorn och använda den som bredbandsmodem. Kostnaden blir som när man surfar genom mobilen, dvs. man bör ha ett datatillägg till abonnemanget. Detta har fungerat på nog i princip alla telefoner, dock kan det vara krångligt att sätta upp om man måste göra det helt manuellt. Jag rekommenderar att ta hem telefontillverkarens program för att koppla datorn till mobilen (av flera tillverkare kallad "PC suite"). Där kan det finnas en snabbknapp för att koppla upp på nätet, ev. får man ange sin operatör. I värsta fall får man bli utan dessa saker och då identifierar datorn mobilen som ett modem. Då ska man skapa en fjärranslutning som ringer upp ett visst nummer och detta är något man kan få gräva djupt efter på operatörens supportsidor eller googla på. Numret ska vara något i stil med *99***1#. Är det ett vanligt nummer man hittat så är det inte vad man ska ha för då fungerar det som ett gammalt dialupmodem och man får hastighet och minutkostnad efter det.
Hastigheten beror på mobilen, vilken standard den har. T.ex UMTS är väl vanlig 3G, HDSPA snabbare osv. Googla på spec för ens mobil.
För att svara på trådskaparens frågan: Jag har studentnät och skiten ingår i hyran. Ingen specificerad hastighet men nätverksuttagen kör 10Base-T, dvs. 10 Mbit/s är maximala ur det.
Redigerat av Aqualize: 19-06-2011, 10:59
|