Ventilation. Inte färdigt, hönshuset nybyggt och inte riktigt klart än. Gammal dörr med stort nyckelhål

men det är inte meningen att det ska vara ventilationen egentligen. Två för små fönster som står öppet hela dagarna nu, har satt för hönsnät. Nu är där torrt och fint, men i vintras räckte inte det, då blev det kondens på fönsterna på morgonen, inte bra. jag tar alltid bort skiten, och med den avlägsnar man en del fukt också. De har inte vatten inomhus, men när det var som kallast fick de ju ha det, då stänker de lite på väggen och det avdunstar och så, det var inte alls bra.
Mat. Nej, mina lägger inte på sig. Vissa är snarare på gränsen till för magra. De har fri tillgång till mat. Det finns ingen botten i hönor. När de har ätit sig "mätt" på vete kan de fortfarande äta en massa hampfrön. Vill de inte ha fler hampfrön skulle man kunna förledas att tro att de är mätta, men kommer man då med t.ex. korv eller skinka eller ost så kastar de sig över det som om de höll på att svälta ihjäl. Med det vill jag säga att risken för att matrester skulle bli liggande längre än några sekunder inte är så stor. Men det beror ju så klart på hur kräsna hönor, hur mycket matrester osv. Och är det mat som t.ex. kål som tar lång tid att äta så drar det nog inte råttor på samma sätt som bröd t.ex. Ge aldrig något mögligt, det är giftigt för djur precis som det är för oss.
Nya höns. Jag släppte ut mina första efter en vecka, då på kvällen precis innan de skulle gå och lägga sig, så de var bara ute en stund och gick sen frivilligt in igen. Släpper du ut dem direkt kanske de får för sig att sova i träd där de kan bli tagna av rovdjur, eller värper var som helst så du inte hittar äggen.
Stress. Beror lite på ras och uppväxt hur de reagerar på snabba rörelser etc. Jag tycker det är viktigt att lära barnen att det är de som måste ta hänsyn till djuren. Höns som är vana bryr sig inte om barn, hundar, katter osv. men man ska ju inte börja första dagen med att barnen jagar dem, det blir en traumatisk upplevelse. Lär istället barnen att röra sig långsamt och försiktigt, de kan t.ex. sätta sig ner med hönsgodis i handen så hönsen får komma fram till dem istället. Om man brukar jaga efter och ta fast dem så lär de sig bara att springa ifrån en, lär man dem att hoppa upp i knät så kan man klappa och hålla dem utan att någon blir stressad. Är de skygga i början kan du ta maten ifrån dem, och så erbjuder du mat ur handen enbart. Vågar de inte får de vara utan ett tag till. (Alltså om de skulle vara hysteriska ska du ju inte låta dem svälta ihjäl förstås.) Då lär de sig snabbt att det är något positivt när du kommer. Prata när du går fram till dem om de inte har sett dig, annars kan de bli skrämda av det plötsliga uppdykandet.
Är det en stor valp? Du får nog vara med och se så den inte tuggar på hönsen. Sen kommer den säkert att lära sig att de tillhör flocken.