Åter igen tack för alla tips!! Det med askan var ju ett jätte bra tips, tack så mkt, och även det med frigoliten att bara sätta dit under vinterhalvåret är ju toppen!!
Nej, jag bor inte i Norrland:) Zon 2, så det brukar ju inte vara så vansinnigt kallt men de två senaste vintrarna har ju varit tuffa. Jag vet inte om ni kollat på de huset men det är ju gjort av väldigt tunt trä, därav min tanke. Jag hörde med dem på granngården och det är ju egentligen bara tänkt för sommarbruk.
Ett fönster är tex helt öppet med bara ett galler så där tänkte jag själv sätta in glas så att det blir tätt och att de kan få tillgång till dagsljus under vinterhalvåret med:)
Kom upp några frågor till!! Jag har läst om att det ska ventileras noga, hur har ni gjort? Jag tänker att om jag nu sätter in ventilera så blir det ju drag?? Hur gör jag bäst?
Sen tänker jag också på maten, dom kan ju uppenbarligen äta mkt matrester osv. Drar ni ner deras vanliga foder då eller får dom fri tillgång till det? Har dom lätt att lägga på sig?
Sen har jag läst att många går och slänger till maten till dom på morgonen tex, är det inte lätt att man får råttor då, måste man inte ta bort det dom inte äter med en gång? Alltså att man ger dom en stund på sig att äta o sedan ta bort det, eller låter man det stå över hela dagen?
Sen undrar jag hur jag gör när dom precis kommit hem, jag läste någonstans att man inte skulle släppa ut dem i trädgården på ca 2 veckor för att de skulle veta vart dom hör hemma. Man skulle alltså endast ha dem i hönshus o rastgården, stämmer det?
Man blir ju väldigt sugen på att släppa ut dem med en gång och gå o strosa i trädgården:)
Blir hönor lättstressade? Har ju småbarn och kan tänka mig att de vill vara nära dem hela tiden nu i början och jag kan tänka mig att även grannar och liknande kan vara nyfikna. Har också en hund som förmodligen kommer att tycka att detta kommer att vara jättespännande.
Jag kommer ju givetvis säga till alla att ta det lugnt inte jaga dem utan låta de komma fram själv om de vill.
Men tänkte mer om de blev upp stressade av mkt liv och rörelse?
Är en valp jag har så jag hoppas verkligen att det kommer gå bra att ha dem lösa på tomten samtidigt

Kommer säkert komma massa mer frågor, men det var allt för nu:)