Alexandra - det finns inga enkla recept på doftoljor däremot kan man göra macerat - tinkturer etc etc. Titta in på www.shenet.se
Vidare är det eteriska oljor du gillar - 'doftoljor' är ofta totalt syntetiska. Jag har syntetisk rosolja men den är dyr - luktar äkta ros - därav prislappen :-)
Tjaa- naturlighet mot det syntetiska - den debatten kan göras ordentlig. Jag vill argumentera för båda faktiskt - eteriska oljor är ju koncentrat och kan i den okunniges händer vara farligt- visste du t ex att kanelolja är fruktansvärt hudirriterande? Vissa sorters eteriska oljor är värreän så ...
Inga syntetiska dofter får komma ut på marknaden utan omfatande tester - men det finns dålig kvalitet och bätre kvalitet där med.
Jag är inget superproffs - däremot så hemmatillverkar jag en del där jag använder eteriska oljoroch doftoljor - så man plockar upp lite här och där - min doftlåda skulle du nog gilla - det är en Slugisback ifårn Ikea proppfull plus fyra skolådor till. Citronmynta är nog nästan goare än apelsinolja -förresten - prova att blanda apelsinolja och eukalyptus - sprattlig ljuvlig blandning :-))
Glada kvällshälsningar ifårn ingrid
|